Realitatea augmentata si beneficiile ei in e-commerce

Realitatea augmentata (augmented reality sau AR) este, conform The Concise Fintech Compendium, “O versiune imbunatatita a realitatii fizice, ale carei elemente sunt suprapuse cu elemente generate de calculator, cum ar fi sunet, video, grafice sau tactile.” Realitatea augmentata imbina scene reale si imagini generate de calculator, si ofera o experienta interactiva, unificata si imbunatatita asupra mediului inconjurator.


Realitatea augmentata in lumea de astazi

Realitate augmentata

AR este un subiect de interes in prezent, dar aceasta a fost creata, cu anumite limitari, in anul 1957. Prima aplicatie de realitate augmentata a fost Sensorama, un dispozitiv mecanic care oferea imagini, sunete, vibratie si miros pentru privitori. Conform Interaction Design Foundation primul dispozitiv functional ce folosea realitatea augmentata a fost dezvoltat in anul 1992 de Louis Rosenberg la USAF Armstrong’s Research Lab. AR reduce barierele dintre realitate si science fiction.

Realitatea augmentata are aplicatii in arheologie, arhitectura, inginerie, Comert, literatura, arte vizuale etc. ARa poate fi experimentata prin intermediul dispozitivelor mobile, a calculatorului sau a unor ochelari speciale (de exemplu Google Glasses).


Realitatea augmentata in e-commerce

AR poate deveni urmatoarea revolutie in e-commerce. Luand in considerare recenta crestere in rata de utilizare a dispozitivelor smartphone in randul consumatorilor, realitatea augmentata este unul dintre acele instrumente care isi poate stabili o prezenta puternica pe piata tehnologiei.

Modul in care ne facem cumparaturile s-a schimbat si retailerii fac eforturi pentru a aduce experienta digitala in magazine. De asmenea, consumatorii prefera o abordare personalizata si din partea magazinelor online de la care isi fac cumparaturile.


Intrebarea este: „Cum poate realitatea augmentata sa ajute e-commerce-ul?”. Exista o varietate de aplicatii de realitate augmentata in e-commerce. Noi am ales 3 dintre cele mai importante:

1. Imbunatatirea experientei de cumparare

Clientii prefera o sesiune de shopping online interactiv, iar realitatea augmentata creaza cadrul perfect pentru aceasta. O parte din clienti prefera sa incerce foarte multe lucruri inainte de a cumpara, iar realitatea augmentata este integrata in aplicatii care ofera aceasta oportunitate. Cu ajutorul aplicatiilor care folosesc realitatea augmentata, clientii pot proba haine, ochelari de soare, accesorii, machiaj. Pot vedea cum arata anumite culori impreuna, ce combinatii de haine se potrivesc mai bine, ce forma de ochelari este mai potrivita etc.

2. Personalizare

Aplicatiile ce integreaza realitatea augmentata ajuta clientii sa personalizeze diferite produse si sa vada cum vor arata inainte de a le cumpara. De exemplu, pot fi personalizate haine sau cadouri, iar clientul va sti de dinainte sa cumpere daca ii plac.

3. Vizualizarea cumparaturilor

Realitate augmentata iPhone

Clientii pot vedea cu ajutorul realitatii augmentate cum va arata un produs in mediul lor personal. De exemplu, daca o persoana vrea sa cumpere mobilier, va putea vedea cum se potriveste cu ceea ce au deja. Aplicatia arata locatia prin intermediul camerei foto si va pozitiona piesa de mobilier acolo unde doreste clientul.


Beneficiile utilizarii realitatii augmentate in e-commerce

  1. Realitatea augmentata imita in online experienta din magazinele fizice
  2. Clientii pot explora caracteristicile produsului inainte de achizitie
  3. Realitatea augmentata elimina din dubiile legate de cumparaturile online
  4. Clientii pot modifica si vizualiza produsele
  5. Realitatea augmentata trezeste curiozitatea clientilor si le prezinta o poveste
  6. Engagementul intre client si business creste
  7. Companiile care folosesc realitatea augmentata sunt cu un pas inaintea celor care nu o folosesc
  8. Consumatorii mai tineri sunt atrasi de realitatea augmentata, in primul rand datorita componentei interactive
  9. Clientii pot face shopping personalizat
  10. Marketingul digital ajutat de realitatea augmentata devine din ce in ce mai popular in randul consumatorilor

De ce ar trebui sa folositi realitatea augmentata daca aveti un business de e-commerce?

Sa privim catre beneficiile realitatii augmentate. Imitarea experientei de cumparare din magazinul fizic in propria casa este tentant, in special pentru cei care doresc sa cumpere, dar nu au mult timp la dispozitie. Abilitatea de a explora caracteristicile de produs inainte de cumparare conduce la decizii mai precise si elimina din temerile asociate cumpararii online. Atunci cand clientii nu au dubii legate de produse, rata de retur a acestora scade. Este cunoscut faptul ca atunci cand o persoana face o achizitie dintr-un magazin fizic, rata de retur a acelui produs este mai scazuta. Realitatea augmentata creaza aceasta situatie pentru e-commerce. De asemenea, clientii percep acest lucru ca pe un trial fara riscuri.

Personalizarea este o caracteristica esentiala a utilizarii realitatii augmentate in e-commerce. Oamenilor le plac produsele personalizate deoarece le satisfac anumite nevoi specifice. In acest caz personalizarea (sau customizarea) permite clientilor sa modifice anumite specificatii de produs pentru a vedea daca li se pare mai potrivit asa. Unele dintre cele mai populare aplicatii care integreaza realitatea augmentata sunt din domeniul modei si frumusetii, si ajuta clientii sa ia decizii in functie de anumite caracteristici personale. Acestia pot vedea cum se potrivesc anumite haine, cum arata diferite culori de machiaj, cum sa aiba grija de ten in functie de nevoile acestuia, etc.

Aplicatiile realitatii augmentate

Atunci cand consumatorii folosesc realitatea augmentata, acestia interactioneaza cu compania la un nivel mai personal deoarece petrec mai mult timp si devin familiari cu produsele si caracteristicile. Aceasta experienta imbunatatita plaseaza compania in topul preferintelor consumatorilor. De asemenea, realitatea augmentata ajuta si pe partea de brand awareness. Realitatea augmentata inca nu este foarte des intalnita in randul retailerilor de e-commerce, de aceea cei care deja folosesc aceasta tehnologie au un avantaj. De asemenea, consumatorii mai tineri au tendinta de a fi atrasi de companiile care integreaza realitatea augmentata. Am discutat intr-un articol foarte interesant despre generatia millennials si obiceiurile lor de cumparare, click aici pentru a afla mai multe!

Marketing digital imbunatatit de realitatea augmentata

Augmented reality application

Social media marketing este un instrument esential de e-commerce pentru companiile aflate pe piata in prezent. Realitatea augmentata deschide multe oportunitati pentru diferentierea fata de competitori. Exista multe campanii care au integrat realitatea augmentata si au avut succes urias. Exemple:

Cercetarile privind dezvoltarea realitatii augmentate continua. Companiile de e-commerce se adapteaza pentru a putea oferi o experienta de shopping imbunatatita pentru consumatorii care nu doresc sa se deplaseze in magazinele fizice. Realitatea augmentata se concentreaza pe o mai buna satisfactie a clientilor, ceea ce duce la cresterea vanzarilor. Din punct de vedere de business, realitatea augmentata aduce profituri crescute si rate de conversie mai mari. Luand aceste lucruri in considerare, ne putem imagina ca viitorul e-commerce-ului va include realitatea augmentata.